Társkereső felületünk a vegánoknak, vegetáriánusoknak szól, és azoknak akik elhatározták, hogy húsmentesen szeretnének étkezni, éppen életmódváltásban vannak.

Azonban oldalunkon és igény szerinti “nyitott programjainkon” szívesen vesszük  a vegán életmód iránt érdeklődőket is.

Ezt a menüpontot Nekik készítettük.

A vegetáriánus étkezést nem kell bemutatni. De mit takar a vegán, tisztán növényi táplálkozás?

A hús elhagyásra már időszámításunk előtt is felhívták a figyelmet a kor „mérvadó hangjai”. A matematikai tételéről ismert Pithagorasz iskolájába való bejutásnak szigorú felvételi szabályai közé tartozott a vegetáriánus életmód. Gondoltátok volna? A híres ókori görög filozófusok, orvosok pl. Szókratész, Epikurosz, Hippokratész szintén húsmentesen élt és tanítványaikat is következetesen növényi étrendre szoktatták.

A vegetárius irányzatok:

ovo-lakto vegetáriánus: húst, halat, zsírt nem fogyaszt, tojást és tejtermékeket igen

ovo-vegetáriánus: húst, halat, zsírt, tejtermékeket nem fogyaszt, tojást igen

lakto-vegetáriánus: húst, halat, zsírt, tojást nem fogyaszt, tejtermékeket igen

/a semi-vegetáriánus vonalat, ami engedi a hal és időnkénti húsfogyasztást, mi nem soroljuk ide/

Mit nem esznek a vegánok?

  • húst, halat, zsírt
  • tojást
  • tejterméket
  • sokan gombát sem fogyasztanak
  • a méz és minden egyéb állati eredetű étel kizárt

Akkor mégis mit esznek a vegánok?

Mennyei, változatosan elkészített ételeket, amiknek a fő összetevői:

  • zöldségek
  • gyümölcsök
  • gabonák
  • olajos magvak

Miért érdemes mindenkinek sok nyers zöldséget fogyasztani?

1. Tápegész – Vitaminokban, nyomelemekben, ásványi anyagokban gazdagok. A növények egymást kiegészítő, teljes egységet képviselő tápanyagokat halmoznak fel. Az emésztésükhöz minden anyagot tartalmaznak.

2. Magas napenergia-tartalom – A növények zöld festékanyaguk segítségével képesek közvetlenül felvenni a Nap energiáját a napfényből. (Éppen ezért „Nap-konzerveknek” is hívják őket.) Az eltárolt napenergia leginkább sértetlen, természetes formájukban vehető fel belőlük.

3. Enzim és vitamin bőség – Az enzimek jó emésztést és anyagcserét biztosítanak. Lehetővé teszik a tápanyagok (vitaminok, nyomelemek, ásványi anyagok, fehérjék, szénhidrátok, zsírok és olajok) szervezetbe kapcsolását. A nyers növényi táplálékok gazdagon tartalmaznak vitaminokat.

4. Rostbőség és lúgosító hatás– A nyers növényi ételek gazdagon tartalmaznak rostanyagot, amely serkenti a bélműködést, kisebb az esély a belekben végbemenő rothadásra, valamint a visszaszívódó mérgező anyagok mennyisége is kevesebb. A szervezetben végbemenő kémiai folyamatok nagy része lúgos közeget igényel, a lúgos közeg biztosítja az egészséges sejtélet számára kívánatos feltételeket. A növényi étrend lúgosító hatású a szervezetre nézve, míg a vegyes étrend savasító hatással jár.

5. Optimálisabb fehérjebevitel – Vegyes étrend mellett az optimális fehérjemennyiség többszöröse kerülhet be a szervezetbe. A többletfehérje a belekben rothadáson megy keresztül, melynek méreganyagai a vastagbélből felszívódva elárasztják a szervezetet (önmérgezés). Ez számos betegség okozója. A helyesen összeállított növényi étrend megfelelő mennyiségű fehérjét biztosít a szervezet számára, amely aminosavösszetételét tekintve is optimális.

6. Gyulladásgátló, antibiotikus, antikarcinogén hatás – A természetes étrend számos eleme (főként a gyümölcsök, a citrusfélék és a hagyma, az A és C vitamin) gyulladásgátló hatású. A vegyes táplálkozás ezzel ellentétben fokozhatja a gyulladásokat. Főként a fűszernövényekben és a hagymafélékben kisebb-nagyobb mennyiségben baktérium- és vírusölő anyagok is találhatók, melyek nyers fogyasztás esetén érvényesülnek.  A nyers növényi étrend gátolja a rákos elváltozások kialakulását (főként a szőlő, a citrus- és a hagymafélék). A húsos, vegyes étrend és anyagcseretermékei ezzel szemben fő okozói a rákos betegségeknek.

7. Megfelelő zsír és koleszterin tartalom – A növényi táplálékban túlnyomórészt telítetlen zsírsavak találhatók, melyek segítik az érvédő koleszterin képződését. Ez kedvező hatású az érrendszerre, szívműködésre és a vérkeringésre; a vérrög-képződés (trombózis, embólia) ellen hat, és gátolja az infarktust. Az állati eredetű táplálék ezzel szemben nagy mennyiségben tartalmaz telített zsírsavakat, melyek fogyasztása az érkárosító hatású koleszterin növekedéséhez vezet.

 

Nem új keletű hóbortról, divatirányzatról van szó!

A “vegán” kifejezést 1944-ben Donald Watson alkotta meg. Ő volt a brit Vegán Társaság társalapítója. A „vegán” szó a „tejtermék nélküli vegetáriánus”-t jelentette első körön. Hat évre rá a definíció a következővel bővült: „világnézet, amely szerint az embernek az állatok kizsákmányolása nélkül kellene élni”.

Vegánnak lenni tehát több, mint étrendi kérdés!

Az “étrendi vegán” irányzat mellett elterjedt az “etikai vegán” vagy “vegán életmód” vonal.  Az etikai vegánok nem használják ki az állatokat, a “nemártás” filozófiáját életük egyéb területeire is kiterjesztik. Az otthonukban nem találni agancsokat a falon, bőrkanapét a nappaliban. Öltözködésükből mellőzik a szőrt, gyapjút, bőrt, selymet.  Bojkottálják a cirkuszokat, állatkerteket, delfináriumokat . Tehát minden téren szem előtt tartják az állatok jogait.  Ez egybecsenghet környezetvédelmi megfontolásokkal is, hiszen az állati termékek előállítása nem fenntartható.

Így érthető lehet, ha egy vegán nem szívesen él együtt olyannal, akinek a tányérján napi szinten ott hever egy olyan állat, amelynek a jogaiért ő elkötelezetten küzd. Nem is kell a legnagyobb állatvédőnek lenni ahhoz, hogy ez gondot okozzon. Sok növényi étrenden élő számára a nyers hús látványa, a húsételek szaga is kellemetlen. A párkapcsolatokban pedig könnyen viták forrásává válhat a különböző életmód.

Érdekel a vegán életmód és szívesen eljönnél egy nyitott Vega Randi “ismerkedős programra”? 

Ha társkereső vagy, és nyitott vagy a vegán, vegetáriánus életmód iránt (de még nem étkezel húsmentesen), gyere el nyitott programjainkra, amiről hírlevelünkből is értesülhetsz!

Iratkozz fel itt:

* kötelező


Nemed:


Ahol kipróbálhatod a vegán ételeket:

Napfényes Étterem és Cukrászda

Az egyik legnépszerűbb magyaros és nemzetközi vegán étterem a Ferenciek terénél. Á la Carte, napi menük, salátabár, gabonakávé és sok-sok vegán süti vár itt Rátok.

Vegan Love

Vegán streetfood ínyenceknek a Gellért tértől nem messze.

Great Bistro

Vintage-vegán gyöngyszem a Bank utcában. Nem is akárkié, Stőhr Gréta és férje a tulajok.

827 Speciality Kitchen

Svédasztalos vegán ételek a 13.kerületben, extra kedves személyzettel.

Istvánffi

Vegán burgerező Pesten és Budán.

Veggie Nyers Vegán Bisztró 

Nyers vegán étterem, ahol minden ételkülönlegesség, a palacsintától kezdve a fasírton át a spagettiig kizárólag friss zöldségekből, gyümölcsökből és magvakból készül.

Naspolya Nassolda 

Az ország első raw vegan cukrászdája.

 

Kedvenc gasztro blogok és oldalak, ahol szuper vegán ételek receptjeit találod:

   

 

Kristóf Konyhája

Zizi kalandjai

Kertkonyha

Mindenmentes

Ezek a vegán szakácskönyvek nem hiányozhatnak a konyhádból:

   

 

Gabonaételek– a Nap ajándékai

Sütemények- Hagyományosat egészségesen

Steiner Kristóf – Kristóf konyhája

Steiner Kristóf – Kristóf lakomái

Nagy Zita “Zizi” – Vegán reggeli

Lénárt Gitta – Élő édességek könyve

Lénárt Gitta – Élő ételek ünnepnapokra

Stőhr Gréta – Gréta konyhája

Dr. Andrási Nóra – Mindenmentes

 

Kapcsolat

Ha kérdésed lenne az oldalunkkal kapcsolatban, keress minket nyugodtan!

Folyamatban...

©2018 Vega Randi - PÁRTALÁLÓ TÁRSKERESŐ - Minden jog fenntartva.

Az online fizetést a Barion Payment Zrt. biztosítja, MNB engedély száma: H-EN-I-1064/2013

Lépj be!

vagy    

Elfelejtetted a részleteket?

Create Account